Språkpolisen.

Jag måste inleda med att säga att jag älskar när människor hittar på nya ord, stavfel rör mig inte så mycket, inte heller särskrivningar. Det finns dock vissa saker som tar fram minispråkpolisen i mig.

Nummer ett: Man ska inte säga "man". Som jag använde det nu, det fungerar men man kan inte säga "Nu går man och lägger sig" och syfta på att just personen som skriver det ska gå och lägga sig. "Nu ska man hem till mamma" som syftar på att personen som skriver det ska hem till sin mamma. Nej nej neeeeej. Det funkar inte. Man (rätt använt) kan dock säga "På kvällen går man och lägger sig" och "På morsdag firar man sin mor". Ser ni skillnaden. Det är liksom allmänt vedertaget att man går och lägger sig på kvällen, och firar sin mor på morsdag. Bara för att just du ska gå och lägga dig, eller åka hem till din mamma betyder inte det att merparten av folket gör samma sak. Använd "jag".

Nummer två: Skillnaden mellan "de" och "dem". Vet ni inte hur det ska vara? Använd "dom". Annars kan ni göra det lätt för er och byta ut "de" och "dem" mot "vi" och "oss". Alltså, där du kan säga "vi" där ska du skriva "de" och där du kan säga "oss" där ska du skriva "dem". "Vi ska hem till vi", det låter ju inte bra eftersom det heter "Vi ska hem till oss" och helt plötsligt blev det lätt som en plätt att skriva "Vi ska hem till dem", eller "de ska hem till oss". Och för att göra det ännu lite enklare kan du tänka på att "de" och "vi" har lika många bokstäver och hör ihop, på samma sätt som "oss" och "dem" har lika många bokstäver och hör ihop.

Det var allt från den självutnämnda MINIspråkpolisen. (För all del, fortsätt greja på med språket och orden, men säg inte MAN och De och DEM på fel ställe.)

0 kommentarer:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top VILDUNGE.se. Theme ligneous by pure-essence.net. Hämtad från Blogghjälp | Bonussidan.