Dracaena Surculosa

För ett antal år sedan (5-6) var jag på Växtriket ( blomsteraffär i Luleå) och hittade en ensam stackars ful blomma som bara skrek åt mig att ta den hem. Sen den dagen är den min absoluta favorit. Inte för att det är den finaste blomman jag ägt utan antagligen för att den är det motsatta. Att den sen har överlevt så många år tillsammans med mig gör ju bara att jag måste älska den ännu lite mer.

Jag har inte vetat vad det är för blomma, vad den heter. Jag har inte ens varit säker på att det är en riktig blomma, det hade ju lika gärna kunnat vara ogräs... Jag har frågat på flera forum om vad det kan vara, visat bild på den. Idag fick jag antagligen veta varför ingen kunnat svara på min fråga.

Här är den, min älskling. Fin va? Den var kanske 20 centimeter när jag köpte den och nu har den växt till ståtliga 107 centimeter. Nån som kan gissa vad det är? Nä, jag tänkte väl det.

Idag var jag på Blomsterlandet (en annan blomsteraffär i Luleå) med mamma+man. Medans de kollade på träd och buskar kikade jag och Ronja runt bland inneväxterna (mest för att försöka roa Ronja som inte alls var på humör och UTAN TUTTE!)  Och då såg jag den. Först kopplade det inte, men så såg jag formen på bladen, de ljusgröna fläckarna och mönstret på stammen. Det var ju samma som favoriten!

Är det sådär den ska se ut?! tänkte jag. Ja, när den är ung kanske.. kolla på de här, det är SÅ de ska se ut. Ingen skillnad jämfört med min va?

Dracaena Surculosa 'Maculata' , Buskdracena tydligen.

Jag köpte iaf en som jag tänkte plantera tillsammans med favvon. Även om det tar emot liiiite att blanda in en annan blomma så måste jag väl inse att det bara är jag som gillar den. Sen ska jag hitta en paradplats åt den och där ska den få stå och  glänsa, folk ska säga oooohhh och aaahhh och jag ska säga mmm, sådär fint kan det bli när man älskar nåt fult.

1 kommentarer:

Malin sa...
7 maj 2010 kl. 07:55

HAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! Snacka om att du har gröna händer! =))))

Leave a Comment

Back to Home Back to Top VILDUNGE.se. Theme ligneous by pure-essence.net. Hämtad från Blogghjälp | Bonussidan.