Graviditeten/Förlossningen



Första bilden på magen               Sista bilden på magen (v. 39+5)


GRAVIDITET

MÅDDE DU ILLA UNDER GRAVIDITETEN?

Jag började må illa redan innan jag visste att jag var gravid, det varade i princip hela första trimestern, bäst mådde jag på mornarna. På slutet mådde jag också lite illa men det var nog för att det tryckte så mycket på magen hur jag än vred och vände på mig.

DE DU MYCKET FOGLOSSNING?

Det började tidigt med foglossning, sen försvann det en sväng men sen kom det tillbaks med råge, och på andra ställen än bäckenet också tydligen. Jag hade mest ont på framsidan.

HADE DU NÅGON HORMONRAND?

Jag lääängtade efter en hormonrand, så att det inte bara skulle se ut som en fettomage, och nog fick jag en, hela vägen nerifrån och upp!

FICK DU NÅGRA BRISTNINGAR?

Jag visste redan innan att jag skulle få bristningar eftersom jag verkar ha väldigt lätt för att få dem, så jag fick MASSOR!
Och det här har jag funderat på tidigare, att lägga upp en bild, så att de som får en bristning faktiskt inser att det kunde vara värre, och att de som ser ut som mig  inser att de inte är ensamma ;) För de magar man ser på bild är oftast de utan bristningar...



VAD TRODDE DU ATT DET SKULLE BLI FÖR KÖN?

I början trodde jag tjej, sen började jag tro kille och på slutet hade jag ingen som helst aning.

VAD VILLE DU ATT DET SKULLE BLI FÖR KÖN?

Jag hade inga såna önskningar. Innan jag blev gravid så har jag tänkt att jag ville att första barnet skulle vara en kille, men när jag väl var gravid så var det inte riktigt fokus på det :)

HADE DU NÅGRA SPECIELLA CRAVINGS?

Det började med sura Dragster. Sen blev det tomater. Salt. Och jordgubbar! Jävlar så gott det var! Tobbe var så söt en kväll när jag var sugen, han åkte hem till sina föräldrar för att plocka jordgubbar åt mig, halv tolv på kvällen!! I slutet blev det mycket hallon och turkisk yoghurt.


VAD GILLADE DU FÖR MAT?
Hmm, det var nog ingen speciell mat, som vanligt alltså.

NÅGON MATRÄTT DU AVSKYDDE?

Nää, inte vad jag kommer ihåg. Men Cheezeballs, fy fatan så illa det luktade! Stackars Tobbe som älskar dom :P

HADE DU MYCKET HALSBRÄNNA?

Fram till vecka 19 har jag för mig. Sen på slutet var det väl så fullt i magen så jag fick lite uppstötningar.

BEHÖVDE DU KISSA OFTA?

Jo. På nätterna blev det några extra gånger.

HUR MYCKET GICK DU UPP?

Det är väl nu jag ska erkänna det. 27 kilo...men bara 10 kvar nu! Till startvikt alltså, sen ska det bort mer.

ÄR DU NÖJD MED DIN GRAVIDITET?

Absolut inte. Jag hade så ont, var så trött, på fruktansvärt dåligt humör. Samlade en massa vätska och fick använda skenor på händer/handleder dagar och nätter så att inte händerna skulle domna bort och förlora kraft, vilket de gjorde iaf. Jag är fortfarande bortdomnad i ena pekfingret.

VAR DU RÄDD INFÖR FÖRLOSSNINGEN?

Nä. För det första hade jag så mycket annat att tänka på (flytt hit och dit och allt problem med kropp och ekonomi och gudvetvad) så jag hade inte tid att förbereda mig mentalt och när jag väl tänkte på förlossningen så såg jag mest fram emot den, att se hur mycket jag klarar av fysiskt och hur mycket smärta jag tål, vilket tydligen inte alls är särskilt mycket :P

FÖRLOSSNINGEN

NÄR STARTADE DIN FÖRLOSSNING?

Första värken kom klockan 1 natten mot 14 november.

VILKEN VECKA VAR DU I?

39+5

GICK DU ÖVER TIDEN?

Nopp, hon kom på beräknad dag,15 november.

HUR STARTADE DIN FÖRLOSSNING?

Jag kände ingenting alls förrän jag vaknade med värkar på natten. Jag försökte klara mig med enbart TENS eftersom vi inte hade några panodil hemma (KLANTIGT!), TENSen var till en början skööön, sen hjälpte den inte så mkt. Halv fem väckte jag Tobbe som fick åka och hämta hos sina föräldrar. Att duscha hjälpte ingenting så jag gick mest omkring hemma och var sådär härligt pirrig i magen :)

NÄR ÅKTE NI IN? 

Första gången var vi där kring 7, jag hade ringt in före och då hade värkarna 1,5 minuters mellanrum men varade bara ca 45 sekunder. Jag var öppen 2 centimeter så jag skickades hem med sovdos, som inte hjälpte ett piss, så kring 12 åkte vi in igen. Jag fick morfin och bricanyl för att kunna sova på bb, värkarna fortsatte men nu med 10 minuters mellanrum. Jag fick sova ca 5 timmar till och från och sen vart jag less och vi fick läggas in på förlossningen och börja allvaret, ettallvar som varade drygt 12 timmar :P

HADE DU NÅGON BEDÖVNING?

Jag ville helst bara ha lustgas men det gjorde så jääääkla ont så jag fick EDA också, som inte hjälpte särskilt mycket, men jag fick mig en tupplur iaf efter jag fått den, sen kändes det som att den slutat verka typ.

HUR LÄNGE HADE DU VÄRKAR?

34 timmar

TYCKTE DU ATT VÄRKARNA GJORDE ONT?

Nå jävulskt, redan från början.

HUR LÄNGE HADE DU MELLAN VÄRKARNA I ÖPPNINGSSKEDET?

Jag faktiskt inte...

HUR AVSLUTADES DIN FÖRLOSSNING?

Med en jävla massa skrik, klipp och sugklocka.

VEM VAR MED UNDER DIN FÖRLOSSNING?

Tobbe

HADE DU ONT EFTERÅT?

Hoho, jaaa! DET var det värsta! Att föda ut ett barn gör jag GÄRNA igen, men helst slipper jag de efterföljande två veckorna. Varför varnar ingen om hur ont det gör efteråt? Det är ju värre än själva förlossningen. Att inte kunna pissa, torka sig, sitta ordentligt, skita, hosta, nysa...ja.

ÄR DU NÖJD MED DIN FÖRLOSSNING?

Även om den var långdragen och gjorde jäkligt ont och inte riktigt gick som planerat så är jag verkligen nöjd.

BEBISEN

MÅDDE BEBISEN BRA NÄR DEN KOM UT?

Jadå, hon mådde nog bäst av alla.

VAD BLEV DET FÖR KÖN?

Flicka

VAD VÄGDE HAN/HON?

4215 gram

HUR LÅNG VAR HAN/HON?

54 cm

HUVUDOMFÅNGET?

38 cm

 
HADE BEBISEN GULSOT?

Jo, det upptäcktes dagen efter.

MÅDDE BEBISEN BRA UNDER BB-TIDEN?

Hon hade ju gulsot och var lite slö av det, annars verkade hon må super.

VILLE BEBISEN AMMA DIREKT?

Jadå, det fungerade fint :)

VAD FICK HAN/HON FÖR NAMN?

Ronja

VAR NI ÖVERENS OM NAMNET OCH VARFÖR VALDE NI DET NAMNET?

Vi hade 4 andra namn att välja mellan, som vi kommit överens om tidigare efter mycket dividerande. Men när hon kom så såg hon inte riktigt ut att heta nåt av dem. Tobbe gick ut en sväng från förlossningssalen och när han kom in igen sa han "vad tror du om Ronja?" och det kändes bara  så perfekt för vår lurvigadotter :P



HÄR hittar ni en längreförlossningsberättelse.

0 kommentarer:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top VILDUNGE.se. Theme ligneous by pure-essence.net. Hämtad från Blogghjälp | Bonussidan.