Nejnejnej.

Ronja har ju, som jag tror jag nämnt tidigare, "krampat" då och då. Det började kring 5 månader, på läkarbesöket vid 6 månader tog jag upp det med läkaren. Han tyckte att det lät som koliksmärtor men vi skulle vänta en månad och se om det gick över, annars skulle vi komma till en annan läkare på vårdcentralen. Kramperna försvann mer och mer och hon har inte haft dem på länge, bara nån då och då, men så förra veckan började de dyka upp igen lite oftare. Idag har det varit helt otroligt mycket :(

Hon rycker åt höger, böjer sig ditåt, drar upp höger axel, slår armarna mot mage/bröst och gnäller högt i takt med kramperna. Tittar man på henne när det händer så ser hon en i ögonen och ser totalt livrädd ut och det ser ut att göra ont. Efteråt är hon ofta ledsen. Det går att avbryta, varje gång man plockar upp henne slutar hon nästan på en gång och det sätter oftast igång när hon ligger ner, idag har hon dock fått det när hon suttit också.

Hennes pappa hade affektanfall som barn och det kan vara ärftligt, vilket får mig att tro att Ronja har fått det. Inte så illa som det var för Tobbe men ändå... Imorgon (nu är det mitt i natten) ska jag ringa bvc och höra vad de tycker, om jag inte ringer direkt till läkaren kanske, så man får komma dit på en gång?

Det är fruktansvärt obehagligt ibland när det händer. Och idag blev hennes blåmärke på kinden alldelens rött efter en rad "anfall" och sedan försvann det röda sakta igen.

Jag vet inte om man ska hoppas på att det är affektanfall eller inte. Det är ju inget skadligt i sig men om det tillslut blir så att hon svimmar av det så vet man ju aldrig var hon svimmar, det kan ju gå illa. Å andra sidan vet jag inte vad som annars skulle kunna vara problemet, jag tror inte på koliksmärtor.. Usch.

Nu ska jag gå och lägga mig bredvid henne och mysa. Vi sover tillsammans i natt och Tobbe sover i extrasängen så han får sova ut.

0 kommentarer:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top VILDUNGE.se. Theme ligneous by pure-essence.net. Hämtad från Blogghjälp | Bonussidan.