Amningeeeen

huuu...jag ska nog hålla mig borta från allt vad mammor heter, speciellt nyblivna, ammande, överfyllda, småtissade mammor. Även om jag mer och mer accepterar att det inte fungerade så blir jag ledsen då och då. Som idag när det faktiskt läckt igenom linnet, eller när jag saknar myset med Ronja som amning faktiskt innebar, och när jag läser om/ser hur lätt andra har det. Fan att hon hade gulsot när hon föddes, annars hade det kanske gått bra. Men jag räckte inte till i början, blev tillsagd att mata med nappflaska när vi kommit hem, fick tillomed mata henne med flaska på BarnIva så att jag fick känna på det. Allt blev bara skit, skulle ha behövt mer hjälp, undra varför jag inte frågade mer... Men jag tänkte väl att det skulle lösa sig tillslut.


Ronja efter sitt livs första bad, på BarnIva.

3 kommentarer:

Malin sa...
21 januari 2010 kl. 21:56

Ähhh.. du har ju lagt ner amnignen nu, tänk bara att du bestämt dig å sätt punkt för de kappittlet å tänk på de positiva med att inte amma.

Det är ju inte ditt fel att de inte fungerade, tänk på att det är för Ronjas skull de blev som de blev. Är ju jättemånga i tråden som ger ersättning för att de inte fungerat på ena eller andra sättet. Så du är ju inte ensam.

Vi får se imorgon hur det går för mig, jag vill ju också jättegärna amma å kommer nog försöka proppsa på att få göra de så länge Julia inte klagar. Men om hon fortsätter att öka för lite i vikt så går ju såklart hennes hälsa i första hand. Tur de finns så pass bra ersättning som de gör.

Du har ju världens sötaste dotter att glädja dig åt, att hon växer å mår bra är ju viktigast! =)

maria sa...
23 januari 2010 kl. 20:43

ja, fast jag förknippar mer namnet ronja med härliga ronja rövardotter! ;) men molly känns verkligen som ett hundnamn, iaf just nu. har börjat suga lite på maya! men vi får se ;) hinner nog ändra mig massor av gånger innan hon kommer :)

Nina sa...
3 februari 2010 kl. 19:17

Jag måste bara kommentera även om jag vet att detta inte kanske kommer att hjälpa just exakt nu... Jag tror mig veta att du om några månader kommer att helt acceptera att amningen aldrig blev av och se fördelarna med det (för det finns en massa!). När min lilla som också hade gulsot aldrig ville amma så var jag ledsen, rädd, stressad, arg ja allt det där man känner. Men såhär i efterhand så var jag nog bara det eftersom man SKULLE amma. Det är det som gäller och aldrig sa någon till mig att det är helt ok att inte amma. Hon kommer växa och vara färst vid dig ändå. Jag och min dotter har alltid myst när hon fått mat härligt med den ögonkontakt du får då du ger flaska men som inte finns vid amningen. Jag trodde aldrig att jag skulle kunna ta mig ut för att det var så krångligt med att behöva värma mat. Men man hittar sina knep och Leah har fått mat både på bussen i parken o liggandes i vagnen när det har krisat, vilket inte hade varit möjligt vid amning. Sist men inte minst har Leah och hennes pappa en speciell kontakt eftersom han har kunnat tillfredställa hennes behov på exakt samma sätt som jag. Och jag har fått mig ett par riktigt härliga nätter där jag SOVIT!
Det är klart man ska få känna den där besvikelsen med att det inte blir som man tänkt sig eller som det ska. Men det blir ju faktiskt sällan som man tänkt sig men det blir bra ändå. Leah är nu 8 mån. och äter massa mat och ibland BabySemp, det är vårt mys! Hon har även alltid varit en nöjd flicka som sovit bra. Fungerar amningen är den säkert det "bästa" (kanske?!) men gör den inte det så är den INTE det.
Lycka till! Försök att njuta av tiden ;)

Leave a Comment

Back to Home Back to Top VILDUNGE.se. Theme ligneous by pure-essence.net. Hämtad från Blogghjälp | Bonussidan.